הדברת חדקונית הדקל

חדקונית הדקל – "תעודת זהות"

שם המזיק: חדקונית הדקל ובשפה הלא מקצועית "חיפושית גדולה" או "חיפושית אדמדמה".

מראה חיצוני: צבעה חום-אדום ואורכה כ3.5-4 ס"מ. החדקונית בעלת "חדק" קטן וייחודי אשר משמש אותה ליצירת פצע בעץ ולפילוס דרכה פנימה אל מקום מבטחים בו הנקבה תטיל את ביציה.

תוחלת חיים: חדקונית הדקל בעלת גלגול מלא (ביצה->זחל->גולם->בוגר) ומשך חייה כ2-3 חודשים. החדקונית ניזונה מעצי דקל ומתכולתם ובעלת יכולת תעופה המאפשרת לה למצוא ולחדש את מקורות המזון. נקבת החדקונית מסוגלת להטיל במחזור חייה כ50-500 ביצים, ומסוגלת בתנאים אופטימליים לחסל עץ דקל בוגר תוך זמן קצר של כ3-4 חודשים!

הידעת?
אף על פי הנזק הרב שנגרם לעץ הדקל כתוצאה מפגיעת החדקונית (נבילת ענפיו, כיפוף הגזע, פציעת הגזע חיצונית ופנימית) כל עוד לולב עץ הדקל חי, ניתן לטפל בעץ ולהביאו לפריחה מחודשת ולהחלמה מלאה. וכך גם להפך, כאשר לולב עץ הדקל מת, למרות ששאר ענפיו עודם ירוקים, עץ הדקל כבר מת ואין דרך להצילו.

מקורות מחייה והתרבות: סביבת הגידול האופטימלית שלה תמצא בכל אחד מ24 מיני עצי הדקל השונים, אך בראש סדר העדיפויות שלה נמצא הדקל הקנרי, אשר מספק לה את תנאי המחייה האופטימליים ביותר מבין שאר מיני עץ הדקל ולכן בראש ובראשנה תעדיף החדקונית את הדקל הקנרי על פני שאר המינים.

הידעת?
אינך חייב להיות אגרונום כדי לזהות נוכחות של החדקונית בעץ הדקל שלך. קיימים מס' סממנים קלים לזיהוי המעידים לנו על כך:
-ראשונה, תיפגע ותיפול צמרת העץ.
-לאחר מכן, התפשטות החדקונית תביא להצהבתן ולנבילתן של כפות הדקלים.
-לבסוף, התפשטות החדקונית תביא להיחלשות משמעותית של הגזע ואפילו לכיפופו.
-אחרון לספר לנו על מצב בריאות העץ יהיה הלולב, במידה וימות וינבול נדע כי עץ הדקל מת גם הוא ולא ניתן להצילו.

דרכי טיפול:

הדרך הפשוטה והזולה: ישנו ריח ייחודי המופרש מהגדם לאחר גיזום עץ הדקל והוא הגורם אשר מזמין ומושך את החדקונית אל עבר הדקל. החדקונית תעדיף להטיל את ביציה ברקמות הרכות של עץ הדקל. לכן, על מנת להנמיך משמעותית את הסיכויים שהחדקונית תגיע גם אל עץ הדקל שלכם יש להימנע מלגרום נזק מכני לעץ. בנוסף לכך, גיזום עלים מתים ו/או ישנים גם כן יצמצם משמעותית את הסיכויים להגעת החדקונית. חשוב לציין! במידה וברשותכם עץ דקל ובו סממנים לנגיעות החדקונית, הזזת חומר צמחי כגון: קליפות גזע ישנות, עלים מתים ונגועים או כל פסולת גיזום אחרת לאזור שאינו נגוע, אסורה בהחלט ותגרור התפשטות מהירה וקטלנית יותר של החדקונית בשאר הדקלים שבאזורכם. פתרון זה ינמיך משמעותית את סיכויי הגעת החדקונית לעצי הדקל שלכם, אך לא יבטיח את הגנת העץ המלאה הדרושה לו.
הדרך המקצועית והיעילה: הזמנת מדביר מוסמך בעל רישיון מדביר מהמשרד לאיכות הסביבה, מתן טיפול לעץ אשר משולב במס' חומרי הדברה המוזרקים באמצעות מוט ייחודי היישר לתוך מרכז הלולב, מטרתם היא חיסול החדקונית, חיזוק ושיפור בריאות עץ הדקל והבאתו למצב של החלמה מלאה ופריחה מחודשת. באמצעות פעולות אלה נוכל לשמור את העץ נקי מחדקוניות וכך נוכל להבטיח את הגנתו המלאה של העץ.
הציות להוראות בטיחות המדביר שלאחר ביצוע ההדברה הוא חובה!

"תפוס אותי" הדברות מתחייבת ל-3 חודשי אחריות אך ורק החל מהטיפול ה2 בהזמנת הדברה לחדקונית הדקל, מהסיבה היחידה שלא תינתן אחריות על עץ דקל שעברו איננו ידוע לנו ושלא טופל על ידינו טיפול קודם לכן.

כמה המאמר עזר לכם?

דירוג ממוצע 5 / 5. מספר מדרגים: 3

מאמר זה עדיין לא דורג. רוצה להיות הראשון שמדרג?

אהבתם את המאמר? שתפו!
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
תפוס אותי הדברות
תפוס אותי הדברות

חברת תפוס אותי הדברות עוסקת במתן שירות ופתרונות ייחודיים בתחום ההדברה והרחקת יונים.

מזיקים מטרידים אתכם?

תנו לנו לעזור לכם!

מוצרים נבחרים

לשימוש ביתי ובטוח